Alle snakker om Evergreen content og det bør du også!

Ofte i content marketing fortæller vi om vores produkter, vores akkumulerede viden eller forsøger at skabe værdi. Disse ting er dog ofte aktuelle. Produkter ændrer sig, trends kommer og går. Hvad nu, hvis vi har viden om generelle, men meget efterspurgte emner og kan besvare dem på den lange bane? Det kan vi med Evergreen content.

Mathias

by Mathias, 19. juni 2023

cover image with girls

Men hvad er Evergreen content?

Når vi producerer evergreen content, investerer vi i vores brand. Det er ikke nødvendigvis resultatgivende fra dag til dag, men tager tid, da det er indhold, som fortsat blomstrer med tiden. Det forbliver relevant og det er indhold som forbrugerne også søger efter om 3, 4 eller 5 år.

Evergreen content forholder sig til et emne som altid vil være relevant eller have et særligt niveau af interesse. Der vil altid være et publikum som søger på emnerne og informationen i dit evergreen content skal reflektere dette. Der kan være udsving i interessen, men på længere sigt vil det fortsat være relevant. Det skifter ikke med sæsonerne.

Hvorfor er det så vigtigt?

Vi prædiker variation i markedsføring. Du skal se din markedsføringsstrategi som et økosystem, hvor flere platforme, typer af indhold og forskellige sprog skal tale sammen, så du rammer din målgruppe bedst muligt.

Evergreen content bidrager til denne strategi. Hvor dit daglige, ugentlige og månedlige organiske indhold har deres respektive funktioner og udbytte, skal evergreen være et supplement og en bidrager over tid.

Evergreen Content kan eksempelvis:

Styrke din SEO med konstant trafik:

Evergreen content har potentialet til at generere vedvarende trafik over tid. Da det forbliver relevant og søgbart, kan det rangere højt i søgemaskine resultaterne og tiltrække organisk trafik i længere perioder. Dette er en effektiv måde at øge din synlighed og nå ud til nye læsere eller potentielle kunder.

Skabe en langvarig værdi:

Evergreen content har en langvarig værdi, da det ikke bliver forældet. Det kan fortsat tiltrække og engagere læsere, selv efter flere måneder eller år efter det er blevet offentliggjort. Dette betyder, at du kan få mere ud af dit indhold og investeringen i at skabe det.

Positionere dit brand med autoritet og ekspertise:

Ved at producere evergreen content om emner, der er relevante for din branche eller niche, kan du etablere dig selv som en autoritet og ekspert på området. Dette kan være det du mangler i din positioneringsstrategi. Dig og dine kollegaer sidder på en stor viden - det skal I dele ud af.

Deling og linkbuilding:

Evergreen content har større potentiale for at blive delt og linket til af andre websteder og blogs. Da det er tidløst og værdifuldt, er der større sandsynlighed for, at folk vil dele det med deres netværk eller linke til det som en ressource. Dette giver dig altså lige den øget synlighed du mangler og forbedrer samtidig din søgemaskineoptimering.

Genbrug og genanvendelse:

Evergreen content kan genbruges og genbruges på forskellige platforme og kanaler. Du kan opdatere og tilpasse det til forskellige formater som videoer, infografikker eller podcasts. Genanvendelse af indhold er et utrolig stærkt redskab. Din målgruppe agerer og indtager indhold forskelligt afhængigt af platform, derfor er det afgørende at du tænker dette ind i din indholdsstrategi.

Hvordan kommer du i gang?

Evergreen content handler essentielt om keywords.

1. Hvilke emner søger din målgruppe på?

  • Udpeg din branche og de søgeord, der er vigtige for dem.
  • Foretag en analyse, hvori du gennemgår de mest søgte keywords og hvilke udfordringer din målgruppe har.

Krydstjek disse med søgeord fra Google Trends.

2. Skab content baseret på disse søgeord.

Det skal ikke pakkes ind eller fortsætte ud af en tangent. Hold det clean og direkte. Det content du producerer skal besvare søgeordet direkte og målrettet.

Du skal ikke fortælle om de vilde fordele ved dit produkt eller hvor god en frokostordning I har. I skal besvare spørgsmål, uddanne læseren og skabe værdi.

Dette er afgørende. I skal selvfølgelig linke til jeres produkt eller søge kantinedame (hvis det er relevant) men først efter at I har givet noget fra jer.

3. Hold det frisk og fornyet

Nu har du produceret indhold i verdensklasse, det er offentliggjort og du er tilfreds. Kollegerne klapper dig på skulderen, men hvad så nu?

Nu genanvender du dit indhold. Har du lavet en flot How-to Youtube video? Fortæl dette til din målgruppe på Instagram. Del det i et nyhedsbrev. Spred budskabet på LinkedIn. Giv det mere rækkevidde.

Derefter handler det om at holde indholdet frisk. Sørg for at du holder indholdet opdateret. Track din performance. Ser du et fald i visninger i en periode? Gå ind og ret i beskrivelsen, så det fortsat er aktuelt og genbrug det på dine platforme, fuldstændig ligesom du gjorde den første gang.

Husk nu, Evergreen content er værdiskabende for din målgruppe, selv længe efter du har delt det.

Read more
contentstrategi

Vores 10 trin til en succesfuld contentstrategi

ArrowRightRead More
user generated content

User Generated Content (UGC)

ArrowRightRead More
cover image with girls

Short Form Content

ArrowRightRead More
cover image with girls

Er der plads til Long Form Content i dagens mediebillede?

ArrowRightRead More


Små Film er et content bureau med speciale i filmproduktion. Vi holder til i Spinderihallerne i Vejle.

Kontakt

+45 31 66 10 05
[email protected]

CVR 42919993
DK 7100 Vejle
Spinderigade 11 G09

Bliv klogere på content marketing

Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev