Er der plads til Long Form Content i dagens mediebillede?

YouTube er det bedste bevis på, hvorfor long form content er så vigtigt. Det giver mulighed for dybdegående og forklarende indhold, beriger samtaler og skaber ægte communities. Selvom vores koncentrationsevne kan virke kortere end i går, så værdsætter vi stadig længerevarende indhold, når emnet og afsenderen interesserer os.

Mathias

by Mathias, 19. juni 2023

cover image with girls

Hvad er Long Form Content?

... Og hvorfor er det vigtigt?


Det lyder voldsomt, ikke? Du skal producere long form content. Du er allerede udmattet. Long form. Hvor langt skal det være? Vil forbrugerne nu ikke have ultrakort TikTok indhold?

Jo, men de vil også gerne have længere indhold med dybde. Du skal starte lige nu. Eller, læs lige dette først, så kan du begynde.

Langt indhold lyder abstrakt, og det kan det også være. Langt indhold kan referere til det skrevne ord, hvor typisk 1000-1200 ord anses for at være langt. Det kan være blogs eller artikler, der dykker dybere ned i et emne og udforsker det mere omfattende. Dette indhold viser ofte en sammenhæng med Evergreen-indhold.

Længere og mere dybdegående tekster beriger samtaler, giver dig mulighed for at udfolde dig og lader dit sprog få frit spil med farverige udtryk.

Long Form filmindhold

Nu har vi allerede dækket den skrevne form, men vi er mere interesserede i at præsentere dig for vores fokusområde, nemlig long form film indhold.

Der findes ikke klare definitioner på long form længde, men vi betragter det som film indhold med en varighed på over 5 minutter.

Eksempler på long form videoer kan inkludere alt fra korte dokumentariske serier, webinarer og interviews. Længden af dit long form film indhold afhænger af den platform, hvor indholdet skal deles, målgruppen samt forbrugeradfærden.

I en digital verden med film...

Mange siger, at vores koncentrationsevne er blevet lavere i takt med medierne konstante udvikling. Men hvorfor kan vi så bingewatche en hel sæson af vores yndlingsserie på Netflix, se den ene opskriftsvideo på YouTube efter den anden eller lytte til timelange podcasts?

Sandheden er at vores koncentrationsevne stadig er intakt, hvis indholdet virkelig er noget, som vi er interesseret i. Vi er blot blevet mere utålmodige, da vi er blevet hurtigere til at vurdere indholdets kvalitet og relevans på sociale medier, hvor vi ofte kort tid på hånden.

Nogle medieplatforme som TikTok og Instagram er ikke velegnede til long form-indhold, da de primært bruges på mobile enheder. Derfor bliver indholdet på disse platforme typisk udforsket i korte øjeblikke, f.eks. mens vi sidder i bussen eller har 2 minutters ventetid i drive-in.

Derfor er det vigtigt at tilpasse long form-indhold til medieplatforme, hvor medieforbrugsvanerne matcher en mere afslappet stemning og hvor der er god tid til rådighed. I dag er YouTube blevet en integreret del af mange forbrugeres medievaner på linje med flow TV i form af apps på fjernsynet mm.


Platform og publikum

Platforme som Netflix, YouTube og Twitch har revolutioneret måden, vi distribuerer og indtager indhold. Særligt YouTube og Twitch har fjernet filteret og gjort det upolerede indhold attraktivt. Her fordyber abonnenter sig i flere timers indhold af gangen. Det er på særligt Netflix og Twitch, at kreatører og brands kan skabe ægte communities.

Tag bare Twitch, som et eksempel:

Twitch er kendt som en gaming-platform, der henvender sig til, ja, gamere. Deres kategorier for indhold er inddelt efter spiltype, men den største og mest populære kategori er faktisk kaldt ‘’Just Chatting’’. Her taler små og store kreatører bare med deres publikum. I denne kategori var der en samlet watchtime på 815.801.753 timer i 2022.

Når vi taler om long form video, er dybdegående indhold nøgleordet. I modsætning til short form video giver denne type indhold mulighed for en fordybende og forklarende oplevelse. Der er mere skærmtid til rådighed, hvilket gør det ideelt til analyser, vidensdeling og informativt indhold.

Serielt indhold om komplekse og nuancerede emner kan få den scenetid, de fortjener. TED-Ed, som udspringer fra TED (TED Talks, du ved nok) er en youtube kanal med 18.9 millioner abonnenter. En kanal med det ene formål at lære fra sig og informere seeren om vores forunderlige verden. Det fungerer fordi at vi som mennesker er enormt nysgerrige og faktisk gerne vil lære om emner, der i forvejen interessere os. På samme måde, som når du læser lange artikler om long form film indhold. Du ville sikkert ønske, at der fandtes endnu flere kapitler i denne lille e-bog!

Vi vil gerne dele et budskab med dig - kære læser - om at overveje at inkludere long form indhold i din content plan.

Det indhold du sender ud til dit publikum skal være varierende og et længere format kan altså bygge broer og hjælpe dig med at sammensætte et ægte community af loyale ambassadører.

Og hvis du gerne vil vide endnu mere. Så send os en besked .

Read more

Har du et community bag dig?

ArrowRightRead More
contentstrategi

Vores 10 trin til en succesfuld contentstrategi

ArrowRightRead More
user generated content

User Generated Content (UGC)

ArrowRightRead More
cover image with girls

Alle snakker om Evergreen content og det bør du også!

ArrowRightRead More
cover image with girls

Short Form Content

ArrowRightRead More


Små Film er et content bureau med speciale i filmproduktion. Vi holder til i Spinderihallerne i Vejle.

Kontakt

+45 31 66 10 05
[email protected]

CVR 42919993
DK 7100 Vejle
Spinderigade 11 G09

Bliv klogere på content marketing

Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev